Fitnessfeministen
Hälsa & Fitness
Kroppspositivitet

Så hanterar du släktens vikthets under julen

God mat, julklappar – och vikthets. Så hanterar du släktingarnas kommentarer om mat, vikt och träning under julen.

Jag har på sistone fått en hel del meddelanden från personer som är bekymrade över julen. Närmare bestämt är det julens alla släktsammankomster och familjemedlemmar de oroar sig över. Det som borde vara en härlig middag framkallar snarare ångest och vikthets i slutändan.

Det kan handla om att ens farmor kommenterar huruvida man har lagt på sig vikt eller inte, den fulla släktingen undrar om du verkligen ska ta en portion till eller samtalen jämt och ständigt glider in på kalorier och vikt. Här får du därför en guide till hur du kan bemöta korkade kommentarer och frågor från vänner och släkt, och jag delar även med mig av en lista på hur jag påverkas av vikthets.

“Ska du verkligen ta en till portion?”

Börja med att fråga varför personen i fråga bryr sig om dina portioner. Svaret kommer sannolikt vara att hen bryr sig om din hälsa eller något liknande. Här har du ett ypperligt tillfälle att berätta att den typen av kommentarer inte kommer ha någon positiv effekt, snarare motsatsen.

Du kan berätta att studier (som till exempel den här) visar att personer som utsätts för fat shaming i snitt går upp i vikt istället för ner. Du kan också tillägga att det här gäller även om syftet är välmenande. Den här studien visade exempelvis att barn vars föräldrar uppmuntrar dem till att gå ner i vikt i ung ålder har högre risk att bli överviktiga.

Eller så säger du bara “ja” och hugger in på en till portion av den smaskiga julmaten. Mums.

Imorgon får det bli en löptur för att springa bort alla kalorier”

Även här kan du använda dig av forskning för att tysta ner släktingen eller vännen. Du kan du till exempel påpeka att träning inte alls har visats vara en särskilt effektiv metod för att gå ner i vikt. Här har jag skrivit mer om olika studier som har kommit fram till den här slutsatsen.

Trots att du i teorin kan förbruka de extra kalorierna du har stoppat i dig så är nämligen våra kroppar för smarta för vårt eget bästa. I praktiken är det alltså långt ifrån säkert att de där  kalorierna extra du förbränner verkligen ger någon effekt, eftersom det finns en risk att du omedvetet rör dig mindre eller äter mer efteråt för att kompensera för det.

Ett annat alternativ är att berätta att du gärna undviker att diskutera kalorier medan ni äter, och att du hellre fokuserar på andra fördelar med träning än kaloriförbrukningen – till exempel hur det får dig att må både fysiskt och psykiskt och att det kan vara kul.

“Jag känner mig så tjock”

Det är inte ovanligt att någon yttrar något liknande efter en rejäl måltid när man är proppmätt och har behövt knäppa upp jeansen. Det kommer i princip alltid från smala personer, och det finns aldrig någon tvekan om att “tjock” anses vara något negativt i sammanhanget.

Börja med att berätta att “tjock” inte är en känsla, att det är en kroppsform. Förklara att du inte är bekväm med att hen använder sig av en kroppsform för att beskriva en negativ känsla. Syftar personen på att hen har en något uppsvullen mage? Ja, använd det ordet då istället för att påminna alla tjocka runt bordet om att deras kropp anses vara något av en förolämpning.

“Har du gått ner i vikt/lagt på dig lite?”

Det är förmodligen större risk att du får den förstnämnda frågan eftersom de flesta trots allt är tillräckligt hyfsade för att inte påpeka en eventuell viktuppgång. Att fråga om någon har gått ner i vikt anses däremot ofta vara en komplimang. Det kan dock vara precis lika problematiskt, vilket jag har skrivit mer om här.

Oavsett vilken fråga du får så är det ett bra alternativ att vänligt men bestämt förklara att du helst inte pratar om din kropp, eller andras för den delen, på det viset. Säg att du hellre fokuserar på annat, som personligheten eller vad fan som helst som inte innebär en bedömning av kroppen.

Orkar du inte?

För alla dessa scenarier krävs det att man vågar ta kampen och ifrågasätta en förmodligen nära vän eller släkting. Jag är fullt medveten om att man inte alltid orkar eller vill det. Det är dessutom stor risk att personen som blir emotsagd hävdar att du bara är lättkränkt som reagerar. Jag tänkte därför ge dig ett enklare alternativ på hur du kan hantera situationerna.

Jag ska nämligen avsluta genom att sammanfatta hur jag påverkas av vikthetsande kommentarer och frågor. Om du inte orkar säga ifrån där och då kan du därför skicka en länk till det här blogginlägget, för att få personen i fråga att förstå varför du vill att hen ska sluta med det. Kanske tänker personen till en extra gång inför nästa sammankomst (eller så lämnar hen en arg kommentar här i bloggen om hur känslig jag är).

1. Jag får ångest
Jag vet att “ångest” ofta används på ett alldeles för lättvindigt sätt, men det här handlar inte om en lite smått obehaglig känsla som går över efter en kort stund. Speciellt kommentarer som riktar sig direkt till mig, min vikt och mina matvanor triggar min ångest enormt mycket. Ifrågasätter du till exempel om jag verkligen borde ta en portion till kommer resultatet inte bli att jag äter mindre.

Något som däremot kan hända är att jag ligger sömnlös på nätterna och går runt med en konstant känsla av oro i hela kroppen som är rejält handlingsförlamande. Att äta hälsosamt och träna står inte direkt högst upp på prioriteringslistan just då. Det är också stor risk att jag kommer hitta på en ursäkt för att slippa träffa den där personen vid nästa släktmiddag.

Ja, du har givetvis all rätt att tycka att det här är överdrivet. Att jag bara är känslig. Och jag önskar såklart att jag bara kunde skaka av mig den typen av kommentarer, och ibland kan jag det. Men när den här ångesten slår till kan jag inte påverka det hur mycket jag än önskar.

2. Träningsglädjen förstörs
Ofta är det så kallade hälsoivrare som yttrar sig på ovanstående sätt, och då kan det vara bra att veta att det definitivt inte gör mig hälsosammare. Blir jag för fokuserad på kalorier och vikt kommer min träning påverkas negativt.

Det kommer nämligen innebära att jag väljer att träna på ett sätt som ska minska fettmassan, istället för att göra det jag tycker är kul. I slutändan kommer det leda till att jag försöker hitta alla möjligheter att skippa träningen eftersom det är så förbannat tråkigt att träna för att gå ner i vikt.

3. Ätstörningarna triggas
Jo, tjocka kan också ha ätstörningar och nej, även om man har “några extrakilon” så är det aldrig hälsosamt. Den här typen av kommentarer och diskussioner gör att mina ätstörda tankar kommer tillbaka, och det kan göra att destruktiva och eventuellt farliga viktminskningsmetoder plötsligt känns ganska rimliga.

Annons

1 kommentar

Lämna en kommentar

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.