Fitnessfeministen
Hälsa & Fitness
Kroppspositivitet

Så har tunga vikter hjälpt mig att acceptera min kropp

Fem skäl till att tunga vikter har hjälpt mig att bli vän med min kropp.

1. Fokus på annat än utseende

Hur ofta tänker du på hur din kropp faktiskt fungerar? Ja, bortsett från när den inte fungerar som den ska då. Förmodligen inte särskilt ofta. De flesta av oss går bara runt och funderar på hur våra kroppar ser ut, och ägnar inte en enda tanke åt vad den faktiskt gör. Det är inte så konstigt med tanke på att vi lever i ett extremt utseendefixerat samhälle.

Men när jag började lyfta vikter var det som om jag insåg att min kropp hade ett annat syfte, att den inte bara finns här för att vara snygg eller smal. Att den också kan vara stark, tålig, stabil och så mycket mer och att det också är värt något. Det har hjälpt mig att bekymra mig mindre om hur den ser ut även i vardagen.

2. Jag uppskattade den

Du behöver inte vara superstark eller vinna tävlingar, men om du går till gymmet regelbundet kommer du kunna lägga på tyngre och tyngre vikter. Det innebär att du så småningom kommer slå dina personliga rekord, och att det förmodligen inte komma dröja lång tid innan du klarar av att lyfta tyngre vikter än du trodde var möjligt.

Då kommer en cool sak hända: du kommer tycka att din kropp är ganska bra. Det var i alla fall vad som hände mig. För just då, när man lyckas få upp den där vikten som man inte var säker på att man skulle lyckas rubba tycker man att ens kropp är grym. Det är en ganska stor grej om man vanligtvis bara går runt och tänker på hur missnöjd man är med sin kropp, och har hjälpt mig att överlag få en mer positiv syn på den.

3. Filmat kroppen

Går du in på en lyftarklubb kommer du snabbt märka att mobiler står uppradade lite här och var eftersom de flesta filmar sina lyft. Det beror inte (huvudsakligen) på att alla vill visa upp sin träning på instagram, utan att de vill se hur deras teknik ser ut. För att kunna se sina lyft i efterhand är något av det bästa man kan göra om man vill förbättra sin teknik.

Men det finns en annan fördel med det. I början tyckte jag det kändes aningen plågsamt att behöva se min kropp på dessa videos, men det tog inte lång tid innan jag började vänja mig. Och när jag väl hade blivit van vid hur min kropp såg ut så blev det så mycket enklare att acceptera den. Att jag dessutom fick se den när den gjorde coola saker som att lyfta vikter gjorde processen enklare.

4. Vara runt starka kvinnor

Att träna på en atletklubb eller ett gym där många lyfter tungt har en stor fördel: du kommer med stor sannolikhet omge dig med starka kvinnor. Det är något som har förändrat min syn på både andras och min egen kropp. För jag märkte att jag tyckte att de där kvinnorna var sjukt coola, och att även deras kroppar var det – trots att de sällan hade någon låg fettprocent. Det fick mig att inse att min också kunde vara det.

5. Vikten avdramatiserades

Det finns en anledning till att man tävlar i viktklasser i styrkelyft och tyngdlyftning, en högre vikt innebär oftast att man kan lyfta tyngre vikter. Jag kan inte påstå att jag har en helt neutral relation till vikten, men den där siffran på vågen bekymrar mig inte alls lika mycket längre. För skulle du gå upp några kilon innebär det inte den där katastrofen som det brukade – det innebär också att du med stor sannolikhet kommer kunna slå ett personligt rekord på gymmet, och det är alltid kul.

Annons

2 kommentarer

  1. Vill bara säga TACK till dig för att du hjälper mig att (även om det går långsamt) acceptera att min kropp och hur den ser ut är bra som den är. 😊

  2. Du är ju helt underbar ! Sååå rätt! Fokus på det du kan göra, inte hur du ser ut! Du är en cool, vacker , urstark kvinna! Härligt!

Lämna en kommentar

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.