Fitnessfeministen
Hälsa & Fitness
Träning

5 saker jag önskar att jag hade vetat när jag började träna

Hade jag kunnat träffa mig själv när jag var ny på gymmet hade jag berättat detta.

1. Det är enkelt

“Kan jag byta plats på de här övningarna?”, “Räcker det om jag gör såhär många set?”, “Kan jag träna marklyft två dagar efter knäböj?”. Det är några av många frågor jag har gått och undrat över helt i onödan. Jag vet att det finns många personliga tränare på insta som verkar göra allt för att visa motsatsen men sanningen är att träning är jäkligt enkelt, speciellt när du precis börjar träna.

Anstränger du musklerna regelbundet? Får du inte ont någonstans? Märker du att du blir starkare och till och med har hyfsat kul under tiden? Ja, fortsätt så då. Det är såklart helt frivilligt att nörda in sig i forskningen för att ta reda på vad som är optimalt och så vidare, det gör jag själv. Men var medveten om att det inte är nödvändigt för att ta del av de många hälsofördelarna med träning.

2. Träning är en dålig metod för viktnedgång

När jag började träna var det enbart för att gå ner i vikt. Därför stod jag i timmar på crosstrainern även om jag avskydde det så enormt mycket. Den senaste tiden har det kommit massor av studier som visar att träning inte ens är en särskilt bra metod för att gå ner i vikt, till exempel här och här). Det beror till stor del på att kroppen gör allt för att kompensera för den där extra kaloriförbrukningen.

Hade jag vetat detta hade jag klivit av crosstrainern betydligt tidigare och slutat vara så totalt fokuserade på hur många kalorier jag förbrände under ett pass. Då hade jag med stor sannolikhet testat mig fram för att hitta den typen av träning jag verkligen gillar – att lyfta tungt – långt innan, och sluppit alla de där åren då gymmet bara var sammankopplat med ångest.

3. Ingen bryr sig

I princip alla jag pratar med som ska börja träna på gym oroar sig för en och samma sak: att alla ska kolla. Jag tänkte likadant. Det tog faktiskt lång tid innan jag ens vågade mig in till rummet där det finns styrketräningsmaskiner, eftersom jag var rädd att jag typ skulle sätta mig på fel håll och göra bort mig. Men vet ni? Även om jag hade gjort det hade ingen brytt sig.

För vi som tränar på gym är upptagna med att just träna på gym. Hade vi lagt tid på att stirra på alla nybörjarna hade vi liksom inte haft tid att träna själva. Med allra största sannolikhet inbillar du dig alltså att alla kollar på dig. Och bara så du vet – jag gör regelbundet bort mig på gymmet även idag, och alla verkar strunta i det.

4. Basövningarna är bäst

När jag först började träna styrka var det maskinerna jag tränade i, och jag var supernoga med att träna alla muskelgrupper ur alla möjliga vinklar för att verkligen gå igenom hela kroppen. Det var inte bara rätt ineffektivt (man hinner med typ två muskler per timme på det viset), utan också riktigt tråkigt. Genom att till fokusera på basövningar får jag mycket mer träning gjord på kort tid, och det är dessutom riktigt kul.

5. Det är en mirakelmedicin för den psykiska hälsan

Självklart har jag fått fysiska fördelar av all träning, men de absolut största skillnaderna är utan tvekan de mentala. Hade jag vetat att tunga vikter kunde hjälpa mig att få bättre självförtroende, minska ångest och helt enkelt bli lyckligare hade jag gjort det mycket tidigare.

Annons

Lämna en kommentar

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.