Fitnessfeministen
Hälsa & Fitness
Träning

Förändringar som MÅSTE ske i träningsvärlden

Sex saker som behöver förändras i träningsvärlden om vi vill att fler ska dra nytta av de fantastiska effekterna träning kan ge, både fysiskt och fysiskt.

Mindre lurendrejeri

Jo, jag förstår att det finns personer som vill lura till sig pengar inom alla branscher så givetvis finns en hel del sådana även inom träningsvärlden. Men just eftersom det handlar om träning är det här allvarligt. Det handlar trots allt ofta om vår hälsa, och många är beredda att betala hur mycket som helst för det.

Därför är det inte så konstigt att många tar chansen. Att gym lurar in kunder i långa bindningstider med krångliga kontrakt, att personliga tränare tar hutlösa summor för ett “skräddarsytt” program som de egentligen bara kopierar och klistrar in till alla och profiler som säljer totalt verkningslösa kosttillskott.

Det stora problemet är att det leder till att hela träningsbranschen tappar trovärdighet, och det kan ha en negativ effekt på de drabbades hälsa. För vad tror ni händer när någon till exempel börjar träna på ett gym i tron om att hen har skrivit upp sig i en månad, men plötsligt är fast i ett år?

Ja, det kommer förmodligen dröja ett tag innan personen är sugen på att börja träna igen efter det. Därför önskar jag att fler inom träningsvärlden helt enkelt litade på att de var tillräckligt kompetenta och professionella för att hjälpa klienter och kunder få resultat och trivas, istället för att använda fula metoder.

Mer källkritik

Nej, träningsvärlden har väl aldrig varit känd för att vara särskilt källkritisk – det är liksom inte en slump att “bro science” är ett vedertaget begrepp inom gymkretsar. Men med hjälp av sociala medier har det blivit ännu enklare att sprida dessa myter och halvsanningar om träning. Jag ser till exempel dagligen träningsprofiler om gör det, och att deras ofta hundratusentals följare sväljer det med hull och hår.

Ofta är anledningen att dessa profiler har en imponerande fysik. När någon med ett schysst sexpack säger att hen använder ett särskilt kosttillskott tror alltså många att de kommer få samma mage om de också köper det. Men det kan mycket väl vara så att den här personen har lyckats bygga grymma maguskler trots att hen använder det där värdelösa tillskottet.

För vi har alla olika förutsättningar för att till exempel minska i fett och bygga muskler, och det är dessutom omöjligt att veta om personen i fråga använder olagliga preparat. Därför är det viktigt att inte bara utgå från hur personen ser ut, utan om hens påstående faktiskt har några som helst belägg.

Stoppa utseendefixeringen

Det är inget fel med att träna av ytliga skäl. Problemet är att det i många fall i princip enbart blir fokus på utseende när det kommer till träning. Det finns flera nackdelar med det. En person som inte känner att hen behöver gå ner i vikt eller bygga muskler kommer till exempel inte ha lika stor motivation till att börja träna, och går därmed miste om många andra fysiska och psykiska fördelar med det.

En annan nackdel är att dessa utseendemässiga förändringar ofta syftar på viktnedgång, och som jag har nämnt många gånger har mängder av studier visat att träning är en rätt dålig metod för att gå ner i vikt. Därför blir många besvikna när de inte får resultaten de väntade sig, och tror att deras träning har varit bortslösad.

Mindre machoattityd

Träning framställs som ett krig, den som lider mest under passen är bäst och diverse svordomar, som både är homofoba och kvinnofientliga, skriks gärna ut högt. Ja, mycket positivt har hänt inom träningsvärlden, men oavsett om jag har hållit på med crossfit, styrkelyft eller strongwoman har jag stött på den här machoattityden.

Hur säker jag än känner mig på min träning har jag faktiskt mer än en gång bytt gym enbart på grund av det här. Jag vet fler som har gjort det, och ännu fler som inte ens vågar börja eftersom de skräms av machoattityden som finns på gymmen. Genom att vara tydliga med att det inte accepteras är jag säker på att fler hade börjat träna och trivts på gymmen.

Fokus på träningsglädje

Det här hör till stora delar ihop med den förra punkten. För när man beskriver träningen som något som ska göra ont och vara plågsamt – hur mycket nöje finns det egentligen kvar? Visst, det finns väl några som verkligen njuter av att träna så de lider, men jag är säker på att det är stor risk att träning sammankopplas med smärta och ångest istället för lust och träningsglädje.

För nej, det är inte nödvändigt att alla träningspass genomförs till absolut max. Tvärtom är de flesta idag överens om att det är en rätt dålig att gå till total failure, där du inte klarar att göra en enda repetition till, varje gång. Därför tycker jag att vi borde fokusera mer på att träning kan vara kul och njutningsfullt istället för smärtsamt.

Jag är säker på att många hade sluppit den där ångesten inför träningen eftersom de vet att de knappt kommer kunna röra sig efteråt. Att fler hade vågat anställa en personlig tränare om de visste att hen inte skulle stå och skrika på en under hela passet. Att fler helt enkelt hade tränat och tyckt att det var kul.

Sluta krångla till det

Jag älskar att läsa den senaste träningsforskningen och tycker det är superkul att nörda in mig på exakt när jag bör inta protein efter träningen och vilken typ av knäböj som aktiverar vilka muskler bäst. Men vet du? Inget av det här är nödvändigt, för träning är egentligen så himla enkelt.

Men det är inte den bilden man får när man lyssnar på diverse tränare och träningsprofiler på sociala medier, i tv och i tidningar. Då framställs det ofta som att man måste hitta den absolut mest optimala träningsmetoden och följa en strikt diet för att få resultat av träningen, och att du kommer skada dig för all framtid om du inte har med dig en PT varje gång du tränar.

Det här skrämmer bort många som aldrig vågar besöka gymmet av rädsla att göra fel. Men sanningen är att det enda du behöver göra är att träna regelbundet, ibland höja flåset rejält och försöka belasta musklerna ordentligt helst två gånger i veckan. Och just det, ät vanlig jävla mat efteråt. Klart!

 

Annons

Lämna en kommentar

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.