Fitnessfeministen
Hälsa & Fitness
Annons
Annons
Träning

10 skäl till att jag ÄLSKAR att lyfta tungt

En kärleksförklaring till de tunga vikterna.

1. Jag får bättre självförtroende

Lyfter du regelbundet kommer du så småningom bli starkare. Och när du lyckas lyfta den där vikten du aldrig trodde du skulle lyckas rubba kommer du känna dig riktigt jäkla grym. För min del har det resulterat i ett bättre självförtroende, som håller i sig även när jag lämnar gymmet.

2. Jag orkar mer

All träning har inte bara gjort det enklare för mig att bära hem tunga kassar och att gå upp för långa trappor. Det ger mig också energin som jag verkligen behöver för att klara vardagen. Går jag inte och tränar på lunchen märker jag det omedelbart på eftermiddagen på jobbet, och jag har fler än en gång undrat hur jag skulle klara att arbeta heltid utan träningen.

3. Det är terapi

Som många säkert vet har jag en del problem med ångest, och träningen är min allra bästa medicinen mot den. Efter ett pass på gymmet har min ångest ofta sjunkit rejält, och det är inte helt ovanligt att den försvinner helt och hållet.

4. Det hjälper mig att fokusera på kroppens funktion

Precis som de flesta andra kvinnorna gick jag tidigare mest runt och tänkte på hur min kropp såg ut, eller snarare på hur den inte såg ut. Men när jag började lyfta vikter blev jag påmind om att min kropp inte bara är till för att se ut på ett visst sätt. Jag förstod att den har massvis av andra funktioner, som att den är grym på att lyfta vikter. Det har hjälpt mig att fokusera mer på vad den faktiskt klarar av, och mindre på hur den ser ut.

5. Jag får tid för mig själv

Nej, jag är inte den som lämnar mobilen i skåpet – tvärtom är den oftast uppe eftersom jag filmar de flesta av mina set. Ändå upplever jag att den där timmen på gymmet är den enda tiden då jag verkligen får ägna mig helt och hållet åt mig själv. För just där och då handlar allt om mig, min kropp och vikterna som ska upp. Det hjälper mig att koppla av och göra mig av med stress för en liten stund.

6. Jag känner mig cool

Alltså jag vet, det här är en extremt ytlig punkt. Men ärligt talat: testa att hålla en tung jäkla vikt i händerna. Filma gärna samtidigt så du kan kolla på dig själv efteråt. Du kommer känna dig jäkligt ball, och det är ju alltid kul.

7. Det är kul

Ja, svårare än så behöver det inte vara. Den där tiden på gymmet är också tillfället då jag får leka av mig. Lyfta roliga grejer, springa med otympliga saker, testa nya övningar och mycket mer.

8. Det hjälper mig att acceptera min kropp

Jag är säker på att jag fortfarande hade levt med ett otroligt stort kroppshat om jag inte hade upptäckt hur kul det är att lyfta tungt. För när jag började lyfta tungt och bli starkare hände något otroligt häftigt: jag fick en helt ny respekt för min kropp. Och även om den inte förändrades (förutom att det samlades lite mer muskler där under fettet) bidrog det till att jag lärde mig acceptera hur den ser ut. En annan bidragande faktor är just att jag filmar så många av mina set. Även om syftet främst är att se tekniken så har det också hjälpt mig att vänja mig vid hur min kropp ser ut.

9. Jag träffar massa coola kvinnor

Jag är inte den mest sociala när jag tränar, tvärtom vill jag helst vara i min egna lilla bubbla. Men på gymmet och på instagram stöter jag hela tiden på starka och coola kvinnor som motiverar mig till att lyfta tyngre och fortsätta kämpa. Det ger mig massvis av ny inspiration, inte bara till träningen utan också på jobbet och i vardagen.

10. Känslan efteråt

Jag kan inte förneka att det här är en starkt bidragande orsak till min kärlek till träning. Det spelar ingen roll om jag har slagit personbästa eller bara lekt runt. När jag kommer hem efteråt är det en miljon gånger skönare att slänga sig i soffan och all mat blir en miljon godare. Det är faktiskt värt att träna bara för den känslan.

 

 

 

Lämna en kommentar

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

Annons
Annons