Fitnessfeministen
Hälsa & Fitness
Träning

Dags att överge strävan efter den “tonade kroppen”

Därför är det dags att sätta stopp för strävan efter en “tonad kropp” och de många myterna om hur du får den.

Ideal kommer och går, men när det kommer till träning verkar det finnas ett som består: den “tonade kroppen”. De flesta träningsprogrammen som riktar sig till kvinnor utlovar just det och det är snarare regel än undantag att det finns med bland rubrikerna på träningstidningarna. För att inte tala om alla kvinnor jag har träffat som själva berättar att de vill ha den där “tonade kroppen”. Ofta förekommer orden “slanka muskler” i samma samtal.

Så, vad är en tonad kropp? Det kan säkert betyda olika saker för många men de flesta föreställer sig förmodligen en kropp med lite kroppsfett, utan att den behöver vara totalt utmärglad, där man kan se en antydan till muskler. För musklerna ska liksom finnas där, utan att bukta ut eller vara stora.

Massvis av myter

Det är inget fel i sig, alla får se ut som de vill och ha sina egna mål. Det stora problemet är att vägen till den tonade kroppen är full av massvis av myter, missförstånd och lögner som på sikt kan skada. För jag tror inte jag en enda gång har läst en artikel om hur man får en tonad kropp som faktiskt utgår från vetenskaplig evidens.

När jag kollar igenom diverse appar och artiklar verkar det snarare handla om att göra hundratals repetitioner av olika kroppsviktsövningar, ibland kombinerat med stretching och promenader eller annan konditionsträning. Det händer att en enstaka hantel är involverad, men då är den lätt. Riktigt lätt. För ni vet, man vill ju inte få bulkiga muskler.

Underskattar tiden och kraften

Ja, de här personerna underskattar verkligen hur mycket tid och kraft som ligger bakom de där synliga, stora musklerna. Speciellt om de sitter på en kvinna. Vi har nämligen inte samma hormonuppsättning som män, så även om vi skulle träna exakt likadan som en snubbe skulle vi dessvärre inte få samma resultat. Du kommer alltså inte vakna upp en morgon och plötsligt ha superstora biceps.

Samma personer verkar inte heller veta att det är omöjligt att påverka muskelns form. Alltså, dina muskler sitter där och antingen växer dem eller inte. Bara för att du stretchar innan eller gör en miljon repetitioner kommer den inte växa ut och bli längre eller “slankare”.

Bulkiga muskler

Om du inte får några bulkiga muskler av din träning är det för att du inte bygger några muskler alls, inte för att träningen fungerar. I många fall kommer de där seten med hundra repetitionerna du gör snarare träna uthållighet och kondition än styrka.

Men även om du faktiskt lyckas trötta ut muskeln tillräckligt mycket är det riktigt ineffektivt. Hade du lagt på rejält med vikter och bara gjort fem repetitioner hade du kunnat få minst lika bra resultat på betydligt kortare tid.

Promenader och konditionsträning är det givetvis inget fel med. Alla vi behöver höja flåset rejält då och då, speciellt för hjärt- och kärlhälsan. Men det är sällan syftet här. Istället handlar det om att minska fettmängden, och som jag har skrivit här så är träning ett rätt värdelöst sätt att göra det på.

Hindras från att bli starka

Så, vad är problemet med allt det här då? En konsekvens är att många kvinnor inte får resultaten de är ute efter. I många fall kommer det leda till att dessa kvinnor känner att all träning har varit bortslösad, och att de slutar träna helt och hållet. Då går de också miste om många av de fantastiska fördelarna med träning.

Ett ännu större problem är att den här strävan efter den tonade kroppen hindrar kvinnor från att verkligen ta i och bli starka. Alla behöver inte gilla att lyfta vikter och vilja slå personliga rekord på gymmet, men alla behöver hållbara, starka kroppar som klarar vardagens belastning.

Förändring inifrån

Så, med den här långa harangen vill jag helt enkelt önska att vi skippar jakten efter den tonade kroppen och börjar sträva efter den friska och starka kroppen, som kan se ut på så många olika sätt. Jag vet att det inte är lätt – vi lever i ett samhälle med starka ideal och som kvinna är det verkligen inte lustigt att man vill passa in.

Förändringen måste komma inifrån, från oss som jobbar med träning. För jag har själv flera gånger fått uppleva att jag som kvinna liksom antas ha en tonad kropp som mål när jag tränar. Jo, “så får du en tonad kropp” kanske säljer fler tidningar men jag kommer aldrig använda de orden på omslaget av Hälsa & Fitness. Och jag önskar att fler tänkte likadant.

 

Annons

2 kommentarer

  1. Bra skrivet. Blir ledsen när (framförallt kvinnor) undviker saker för att “det är för tungt för mig”. Styrketränar man tungt finns det inget sånt. Man är inte rädd. Man tar bara i lite till om det är tungt. 😉
    Ps. Jag har styrketränat tungt i 15 år. Kanske inte alltid jätteseriöst men jag tar 2xkroppsvikten i marklyft. Jag ser ut som en helt vanlig, dock lite tonad kvinna. Inte som en bodybuilder. Tänk om det vore så lätt…

Lämna en kommentar

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.