Fitnessfeministen
Hälsa & Fitness
Träning

Därför är träningsmotivation överskattat

Därför är träningsmotivation överskattat, och så gör du för att få träningen gjord trots att motivationen tryter.

I träningskretsar pratas det mycket om motivation, och jag har själv skrivit en rad artiklar om ämnet. Men ibland upplever jag att jakten på träningsmotivationen tar över, och ibland till och med kan leda till sämre resultat. Vill du göra träning till en långsiktig, hållbar vana menar jag att det kan vara en bra idé att hitta metoder som gör att du får träningen gjord – utan massvis av motivation.

För vad är egentligen motivation? Enligt wikipedia (som ju alltid är den bästa källan) handlar det om en drivkraft, som ofta är kopplat till ett särskilt mål. Det finns som bekant massvis av olika sätt att få det på. En del anmäler sig till tävlingar och evenemang för att få motivation på lång sikt, andra sitter och kollar på bilder och videos av personer med deras drömfysik för att på kort tid motivation inför ett pass.

Kommer försvinna

Och det kan kännas rimligt. Jag har själv perioder då min träningsmotivation är på topp. Då känner jag mig superladdad inför varje pass och jag vill lyfta tyngre och mer hela tiden Det är superhärligt, och beror ofta på att jag är anmäld till någon tävling. Men det finns ett problem med att vara beroende av den här höga träningsmotivationen för att få träningen gjord: den kommer försvinna.

Jo, jag är ledsen att säga det men det är väldigt få som går igenom hela livet med konstant hög träningsmotivation. Jag skulle vilja påstå att ingen gör det. Träning är inte något du ska hålla på med här och nu och kanske några år framöver, du ska allra helst träna regelbundet resten av ditt liv. Och för de allra flesta är det inte möjligt att hela tiden vara anmäld till någon tävling eller lägga en timme innan varje pass på att kolla på Youtube.

Lära sig få träningen gjord

Självklart är det okej att ta ett kortare uppehåll eller minska träningsfrekvensen om du känner att motivationen tryter en kortare stund. Men tänk om det dröjer flera månader innan den kommer tillbaka? Ett halvår? Ett år eller flera? Jo, jag har haft svackor där jag har haft problem att känna någon förhöjd motivation på så kort tid.

Hade jag helt enkelt lagt ner min träning vid dessa tillfällen kan jag garantera att det hade känts betydligt jobbigare att komma tillbaka. Och att försöka hitta tillbaka till den där eftersträvansvärda motivationen kan snarare upplevas som ännu mer press och krav, vilket förmodligen inte är vad du behöver. En betydligt mer hållbar metod är att lära sig att få träningen gjord, trots att motivationen inte finns där.

Ersätt motivationen

Så, hur ska du gå till väga för att inte behöva lägga träningen på hyllan när motivationen tryter? Här är tre tips som kan vara till hjälp.

1. Skapa en vana
Om du tränar ungefär likadant varje vecka kommer det inte krävas så mycket motivation för att få den gjord. Efter ett tag kommer det kännas självklart att du går och tränar vid en viss tid en särskild dag, eftersom det är så du brukar göra.

2. Sänk förväntningarna
Din träning behöver inte ge dig blodsmak och göra att du har svårt att gå till omklädningsrummet efteråt. Det är faktiskt helt okej, och kanske till och med nödvändigt ibland, med lite lugnare träningspass där du inte lämnar din komfortzon. Den typen av träning kommer inte kräva i närheten av så mycket motivation som passen där du tror att du ska dö.

3. Hitta en träningsform du inte hatar
Ska du genomlida ett entimmespass på crosstrainern trots att du tycker varje minut är supertråkigt behöver du förmodligen rejält med träningsmotivation för att klara det. Om du istället ägnar dig åt någon typ av rörelse som du faktiskt tycker är åtminstone helt okej kommer det inte kännas likadant.

Annons

Lämna en kommentar

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.