Fitnessfeministen
Hälsa & Fitness
Träning

Årets sommarutmaning

Allt om årets sommarutmaning: att lära mig stå på händer.

Om du följer mig på instagram (vilket jag hoppas du gör) har du förmodligen inte missat att jag har blivit besatt av att stå på händer. Det beror på att jag sedan ungefär tio dagar har bestämt att årets sommarutmaning ska bli att lära mig stå på händer. Följde du mig även vid den här tiden för ett år sedan är det stor chans att du får en stark deja vú-känsla – då var nämligen min utmaning att lära mig stå på huvudet. Jag tänkte berätta mer om mina årliga utmaningar och berätta vad du bör tänka på om du också vill ha ett träningsmål till sommaren.

Varför?

Nu kanske ni undrar varför jag har dessa utmaningar inför sommaren. Anledningen är enkel: jag vill se till att min träning fortsätter vara fri från kropps- och utseendehets. Trots att jag skriver mycket om att acceptera sin kropp och ses som någon slags förebild inom kroppspositivism är jag nämligen långt ifrån immun mot den där kroppshetsen som sprider sig som en löpeld inför strandsäsongen.

Även om jag vet att jag borde låta bli är det svårt att inte dras med. För alla de där inläggen på sociala medier om “den perfekta strandkroppen” och hur man ska se ut inför #beach19 smittar lätt av sig. Plötsligt står jag där och räknar varenda kalori jag stoppar i mig samtidigt som träningen blir mer och mer fokuserad på att förändra hur min kropp ser ut.

Det gör att det där allt för välbekanta kroppshatet växer fram igen, samtidigt som min träning snarare blir ångestframkallande och kravfylld än något roligt som jag mår bra av. Om jag däremot har ett prestationsbaserat mål att fokusera på blir det enklare att hålla dessa tankar borta. Då får jag hjälp att koncentrera mig på den typen av träning som utgår från vad min kropp gör, istället för hur den ser ut.

Vad?

Tidigare år har mina utmaningar ofta varit styrkebaserade, eftersom det trots allt är den träningen jag tycker är roligast. Det har varit att kunna böja X antal kg eller att höja totalen (det vill säga den sammanlagda summan av mina personliga rekord i knäböj, bänkpress och marklyft) med ett visst antal kg. Det kan absolut vara bra mål, men jag har upptäckt att det finns många fördelar med att istället försöka lära sig något helt nytt.

För det första är det helt enkelt svårt att hela tiden fortsätta utvecklas om man har lyft vikter i många år. Vid det här laget är jag nöjd om jag kan öka några få kg i knäböj varje år, skulle mitt mål vara att klara 10 kg mer i sommar är det därför stor risk att jag inte skulle klara det. Börjar du från noll har du betydligt större chanser att utvecklas rejält och lyckas med målen. En annan fördel är att träningen kommer bli mer varierad, vilket förmodligen kommer göra att den känns roligare.

Hur?

Som många av er vet är jag inte särskilt mycket för strikta scheman och fasta planer. Jag tycker helt enkelt att det förstör en stor del av träningsglädjen, och att det bidrar med för mycket krav och måsten. Min metod är istället att helt enkelt öva så ofta jag kan, och förra året gick det alldeles utmärkt. Då gick jag från att inte ha någon aning om hur jag skulle komma i närheten av ett huvudstående till att kunna stå en minut utan vägg.

Och om jag får säga det själv har utvecklingen gått riktigt bra hittills. När jag påbörjade utmaningen för tio dagar sedan kändes det omöjligt att någonsin kunna sparka upp benen mot väggen, igår lyckades jag stå fyra sekunder utan vägg. Exakt hur länge jag ska stå i sommar kommer jag inte bestämma – planen är att bara fortsätta och se hur långt jag kan komma.

3 tips

Vill du också ha en sommarutmaning? Här är några tips att tänka på när du bestämmer vilket mål du ska ha:

  1. Välj något annorlunda – Som jag har nämnt finns det många skäl till att välja en utmaning som sticker ut från din vanliga träning. Brukar du lyfta vikter? Att stå på händer kan vara en perfekt utmaning. Är du istället den akrobatiska typen som brukar gå runt på händer och stå i brygga? Hitta en sten som du ska försöka lyfta i sommar eller försök klara en pull-up!
  2. Anpassa det till sommaren – Att stå på huvudet och händer är två utmärkta sommarutmaningar eftersom du med fördel gör det utomhus. Det är inte säkert att du känner för att stänga in dig på ett svettigt gym när solen strålar utomhus, så för att kunna njuta av sommaren samtidigt som du når dina mål kan det vara en bra idé att välja en utmaning du kan göra ute.
  3. Gör det realistiskt – Visst, det ska kännas som en utmaning, men om det är alldeles för svårt finns det en risk att du mest får ångest och känner dig misslyckad. Se till att inte sätta alldeles för höga mål, och var inte rädd för att sänka dem om du märker att du har svårt att klara det.

 

Annons

2 kommentarer

  1. Hur lär man sig stå på händer? Jag har kunnat stå mot en vägg i typ 25 års tid men klarar inte mer än nån sekund utan. Jag har verkligen ingen kontroll över balansen. Help please!

  2. Du är bäst! Så jävla kloka tankar. Jag ska försöka lära mig att göra tre pullups innan hösten, det har jag aldrig kunnat pga svagis. Känns fint och inte ett dugg hetsigt.

Lämna en kommentar

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.