Fitnessfeministen
Hälsa & Fitness
Träning

Riktigt flåsigt helkroppspass – utan redskap

Ett pass som tränar hela kroppen och ger riktigt hög puls, helt utan några redskap.

Som ni vet föredrar jag att träna med vikter, men när solen skiner kan även jag föredra att träna med bara kroppsvikten istället för att stänga in mig på ett gym. Det här kroppsviktspasset gjorde jag idag, och det var minst lika jobbigt som mina vanliga styrkepass.

Så gör du

  1. Gör en repetition av alla övningarna nedan.
  2. När du har gjort ett varv repeterar du utan att vila, fortsätt tills du har gjort 10 varv.
  3. Nu har du förflyttat dig en sträcka under hoppen – spring tillbaka som sträcka så fort du kan.
  4. Nu vilar du så länge som behövs och repeterar, men den här gången gör du 8 varv.
  5. Spring tillbaka, vila och fortsätt på samma sätt med 6, 4 och 2 varv.

Övningarna

Hopp med höga knän
  • Ta fart med armarna och hoppa så långt du kan med höga knän.
  • Landa i en knäböj.
  • Räta på benen.
Plankgång
  • Sätt ner händerna i marken framför dig, du kan böja lite på benen men de ska vara relativt raka.
  • Gå fram med händerna tills du står i en planka.
Armhävning
  • Böj på armbågarna och sänk ner bröstet mot marken.
  • Pressa upp dig igen.
Upphopp
  • Hoppa fram med fötterna mot händerna.
  • Hoppa så högt du kan.
  • Landa i en knäböj.
Saxhopp
  • Från böjpositionen hoppar du ut i ett utfall, med det bakre knät precis ovanför marken.
  • Hoppa upp igen och byt plats på fötterna.
Sprint
  • När du har gjort alla varv springer du tillbaka så fort du kan (jag antar att ni inte behöver en video av hur sprint ser ut).
Annons

Lämna en kommentar

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.