Fitnessfeministen
Hälsa & Fitness
Annons
Annons
Träning

5 skäl till att jag älskar att träna med stenar + mina favoritövningar

Varför du borde byta ut skivstången mot en sten i sommar, och hur du tränar med den.

Nu när vi närmar oss de varma månaderna har vi också nått den perfekta perioden för mitt favoritredskap: stenen! Och ja, jag pratar om en helt vanlig sten som du hittar ute i naturen. Det är ett fantastiskt redskap med massvis av möjligheter, och här tänkte jag berätta varför jag älskar att träna med stenar och ge några tips på övningar du kan göra med den.

Därför borde du träna med stenar

1. Den perfekta uteträningen

När solen skiner och det för en gångs skull är skönt klimat i den här delen av världen är man inte alltid särskilt sugen på att stänga in sig på ett gym. Då lockar det förmodligen mer att ge sig ut i en skog eller park, där du med stor sannolikhet hittar stenar i olika former, storlekar och vikter. Det innebär att du kan få riktigt bra uteträning, utan att behöva släpa med dig några som helst redskap ut.

2. Det är utmanande

Är du van vid att lyfta skivstänger, hantlar och kettlebells kommer det kännas riktigt utmanande att lyfta stenar. Till skillnad från dessa redskap är stenar inte gjorda för att vara enkla att lyfta. Det kommer kännas knöligt, snett och jäkligt svårt – och det kommer innebära att du behöver använda betydligt fler muskler än du är van vid.

3. Det är mångsidigt

Som du kommer märka nedan kan du göra de flesta vanliga styrkeövningarna med en sten. Utöver det brukar jag plocka upp en sten och springa upp för en backe för att få riktigt tuff flåsträning, eller kasta en sten över ett räcke några gånger (OBS kolla så ingen går förbi innan) för att få explosiv träning. Du kan alltså på ett enkelt och effektivt sätt träna på styrka och kondition med endast en sten som redskap.

4. Det är kul

Ärligt talat, när man håller i en tung sten känner man sig ganska cool. Och sånt är kul.

5. Det är gratis

Jag vet, typiskt mig som smålänning att ha med det som en punkt – men det är ju fantastiskt att du kan få alla de här fördelarna utan att betala en enda spänn!

5 effektiva övningar

Frivändning

Tränar: Hela kroppen (och ett smidigt sätt att få upp en tung sten till brösthöjd)

  • Fäll fram i höfterna och böj lite på knäna, ta tag med båda händerna runt stenen.
  • Sträck explosivt ut hela kroppen och lyft stenen tätt intill kroppen.
  • Sätt dig i en knäböj och fånga stenen framför bröstet – istället för att du ska behöva lyfta stenen högre upp sätter du dig alltså ner för att “möta” stenen.
  • Räta på benen.
Knäböj

Tränar: Framsida lår, baksida lår och rumpa

  • Håll stenen framför bröstet med båda händerna.
  • Böj på knäna och skjut bak rumpan för att komma ner i en djup knäböj.
  • Räta på benen.
Press

Tränar: Triceps och axlar

  • Håll på utsidorna av stenen med båda händerna så att du håller så brett som möjligt.
  • Böj lite på knäna för att ta sats och pressa sedan stenen rakt över huvudet.
  • Sänk ner stenen igen.
Marklyft

Tränar: Baksida lår, rumpa, ländrygg och rygg

  • Håll stenen på raka armar framför höfterna.
  • Fäll fram i höfterna och böj lite på knäna för att sänka ner stenen mot marken.
  • Återgå till startpositionen.
Gång

Tränar: Baksida lår, framsida lår, rumpa och mage

  • Håll stenen på valfritt sett, till exempel över ena axeln eller framför bröstet.
  • Gå rakt fram med stolt hållning och rak överkropp.

1 kommentar

  1. Asså måste bara säga det, dina knäböj är ju MAGISKA! Om jag ändå kunde göra såna!! Jag är ju bevisligen förbaskat stel. Kan du inte göra ett inlägg om tips på rörlighetsövningar så man får mer ut av sin knäböj? 🙂

    /Kontorsråttan

Lämna en kommentar

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

Annons
Annons