Fitnessfeministen
Hälsa & Fitness
Träning

3 skäl till att jag undviker smith-maskinen

De tre främsta anledningen till att jag ALDRIG använder smith-maskinen på gymmet.

På sistone har jag upptäckt att smith-maskinen verkar ha fått en slags comeback. Jag ser allt fler på sociala medier som lägger upp övningstips i maskinen (och ja, det handlar egentligen uteslutande om rumpövningar) och på gymmet verkar den ha gått från att mest stå och damma till att vara ett riktigt populärt redskap.

Vid en första anblick kan det verka som att smith-maskinen har ungefär samma fördelar som en vanlig skivstång – den har trots allt samma form, och enda skillnaden är att den sitter fast i ett par skenor. Men sanningen är att det finns många nackdelar med smith-maskinen, som gör att jag aldrig använder den. Här är några av dem.

1. Onaturlig rörelse

När du använder en smith-maskin finns det bara ett sätt stången kan röra på sig – rakt upp eller rakt ner. Men när du gör övningar med en vanlig skivstång kommer den sällan röra sig i en rak linje. Och det beror inte på att du gör fel, tvärtom.

För de allra flesta kommer rörelsen bli en aning bågformad när du pressar en skivstång över huvudet till exempel, och väldigt få kommer känna sig bekväma av att böja med stången i en perfekt rak linje. Det beror på att våra kroppar helt enkelt är konstruerade så.

När du använder en smith-maskin och måste röra kroppen rakt upp och ner kommer de allra flesta hamna i vinklar som känns väldigt obekväma. I längden kan det innebära att skaderisken ökar, eftersom du tvingar in kroppen i lägen som känns långt ifrån naturliga.

2. Isolerar musklerna

Okej, det finns faktiskt en bra anledning till att träna med en smith-stång: det blir lättare att isolera enskilda muskler jämfört med om du använder en vanlig skivstång. Det kan till exempel vara bra om du har någon skada och måste träna en muskel separat, eller om någon muskelgrupp släpar efter.

Men det är också exakt samma anledning till varför de allra flesta inte bör träna i en smith-maskin. När du tränar med till exempel skivstänger och hantlar kommer du i de flesta fallen träna betydligt fler muskler än vad du tror, till exempel för att se till att du är stabil och håller balansen.

När du använder en smith-maskin går du miste om den här extra träningen, vilket innebär att du får mindre träning gjord. Har du inte en god anledning till att isolera en enskild muskler innebär det alltså att din träning kommer bli betydligt mindre effektiv.

3. Dålig teknik

Många som tränar med en smith-maskin gör det för att det känns enklare och tryggare än att använda en skivstång. Det är också en del av problemet. När du tränar med smith-maskin kommer du på ett sätt luras in i en falsk trygghet eftersom stången kommer förflyttas upp och ner oavsett hur du gör.

Det betyder att de flesta inte kommer vara i närheten av lika noggranna med utförandet som om de istället hade använt en vanlig skivstång. Använder du fel teknik i knäböj med en skivstång kommer du märka det direkt, och förmodligen kommer du ha svårt att ens ta dig upp.

Gör du knäböj på samma sätt i en smith-maskin är det stor sannolikhet att du inte ens märker det eftersom stången fortsätter röra sig upp och ner. Resultatet kan bli en större skaderisk, och om du sedan planerar att övergå till att träna med en vanlig skivstång kommer du med stor sannolikhet behöva börja om helt från början för att lära dig rätt teknik från grunden.

 

Annons

1 kommentar

  1. Bra skrivet! Min upplevelse är att det främst är yngre tjejer som använder smith-maskinen för att träna rumpan och låren för att de ska se snygga ut, inte för att övningen är funktionell eller rolig. Jag tycker själv att en fristående skivstång eller en kettlebell är betydligt roligare att göra knäböj med. Testade zercher-squats för ett tag sedan och det var också roligt 😀

Lämna en kommentar

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.