Fitnessfeministen
Hälsa & Fitness
Träning

Kul och effektiv utomhusträning

Glöm chins, dips och utfall – det finns betydligt roligare och mer effektiv träning du kan göra utomhus.

När folk pratar om utomhusträning brukar de syfta på det du kan göra med maskinerna på utegymmet, eller kanske lite chins, dips och utfall. Och visst – det kan ge riktigt bra träning. Men hur kul är det egentligen?

Här är några lite annorlunda övningar som du bara behöver din egen kroppsvikt och några redskap du hittar ute i naturen för att göra. De kommer ge riktigt effektiv träning och höja flåset rejält, men bäst av allt: det är kul också eftersom du kommer känna dig som en barn igen!

Lyfta sten

Varför? När du lyfter en riktigt tung sten behöver du använda hela kroppen på en och samma gång – och det känns rätt coolt när du väl har fått upp den. Observera att det här tillvägagångssättet fungerar bra för de flesta stenarna, men eftersom formen kan variera mycket får du testa dig fram för att hitta den bästa metoden.

  • Ställ dig ovanför stenen och ta tag runt den så långt du kan.
  • Lyft stenen från marken.
  • När stenen har passerat knäböjd sätter du dig ner i en knäböj så att stenen vilar mot låren.
  • Byt grepp så att du håller fram på stenen.
  • Rulla upp stenen längs med överkroppen tills du har den i axelhöjd.
  • Sätt ner den och repetera.
Wall walk

Varför? Här får du riktigt bra träning för magmusklerna, axlarna och flera andra stora delar av kroppen – och att vara upp och ner utomhus får åtminstone mig att känna mig som ett barn igen.

  • Ställ dig i en hög planka så att du har händerna i marken och fotsulorna mot en vägg eller ett träd.
  • Försök behålla kroppen så rak som möjligt samtidigt som du går upp med fötterna.
  • Här kan du gå in med händerna för att hamna i ett handstående eller bara försöka hålla kroppen så rak som möjligt i några sekunder.
  • Klättra ner och repetera.
Springa upp för backe

Varför? Inget fan av löpning? Inte jag heller. Men att göra det upp för en backe är så jobbigt att du kommer bli helt slut efter bara några få vändor – och du får riktigt bra träning för benmusklerna också.

  • Leta upp en lagom brant backe – den ska gärna vara riktigt utmanande.
  • Spring upp så snabbt du kan.
  • Gå ner och repetera.
Björngång upp för backe

Varför? Här får du ta del av samma fördelar som när du springer upp för en backe, och får även träning för armarna och axlarna.

  • Ställ dig på alla fyra nedanför en backe. Lyft knäna från golvet.
  • Ta dig upp för backen så fort du kan!
  • Ställ dig upp och gå ner eller kryp ner på samma sätt.
Hopp upp för trappa

Varför? Nej, du behöver inte en skivstång med tunga vikter för att få riktigt bra träning för benmusklerna. Böjhopp upp för en trappa är riktigt jobbigt för hela underkroppen, för att inte tala om att du kommer få riktigt bra konditionsträning.

  • Ställ dig nedanför en trappa med fötterna ungefär axelbrett isär.
  • Böj på knäna för att ta sats.
  • Hoppa upp för två trappsteg och landa i en knäböj.
  • Räta på benen och repetera tills du har tagit dig ända upp.
Annons

Lämna en kommentar

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.