Fitnessfeministen
Hälsa & Fitness
Annons
Annons
Hälsa

Därför hör alkohol och onyttig mat hemma på en träningsresa

Om att du borde sluta dela upp livet i “bra” och “dåligt” – såväl på träningsresor som i vardagen.

Jag befinner mig just nu på det gigantiska träningsparadiset Playitas på Fuerteventura. Här tränar jag två gånger om dagen, men jag dricker också en hel del vin och äter massor av god mat. Och på mina sociala medier hymlar jag inte direkt med det.

Som vanligt framkallar det en del ganska märkliga reaktioner. Det finns tydligen många som är av åsikten att man inte bör dricka alkohol eller äta onyttigt när man är på träningsresa. Jag har till och med blivit kallad hycklare för att jag gärna delar med mig av träningsvideos samma dag som jag poserar med vinglas. 

Jag själv anser att god mat och dryck utan tvekan hör hemma på träningsresor, och i en hälsosam livsstil överlag. Jag vågar till och med påstå att inställningen att detta bör separeras kan ha skadliga effekter för såväl den fysiska som psykiska hälsan, och jag tänker berätta varför här.

Svartvitt

Är du av åsikten att man inte bör kombinera till exempel onyttig mat och alkohol med träning på en resa beror det på att du i grunden har ett synsätt som bygger på att du delar upp olika aktiviteter och maträtter i två fack: det som är bra och det som är dåligt. Och det kan givetvis kännas enkelt att se på världen ur ett så svartvitt perspektiv, men det är sällan korrekt.

Jag är exempelvis övertygad om att de allra flesta skulle sortera in träning i det goda facket. Det finns trots allt massvis av forskning som visar att det kan hjälpa oss att undvika sjukdomar och leva längre, samtidigt som vi blir både smartare och lyckligare.

För vissa människor i specifika situationer kan dock träning vara något som hör hemma i det dåliga facket, till exempel om man använder det på ett destruktivt sätt eller behöver låta kroppen vila och återhämta sig. Då kan träning snarare innebära risker för både den psykiska och fysiska hälsan.

Lyckligare

På samma sätt kan något som i teorin här hemma i det dåliga facket i praktiken platsa bra i den bra kategorin. Det finns till exempel ingen tvekan om att alkohol har gott om skadliga effekter, både för det fysiska och psykiska välbefinnandet.

Samtidigt kan nog de flesta som gillar att dricka vin och som inte har någon beroendeproblematik intyga att den mentala hälsan definitivt kan gynnas av att dricka några glas tillsammans med trevligt sällskap. Och många kan nog hålla med om att det finns gott om maträtter som rent näringsmässigt inte bidrar med särskilt mycket positivt, men som utan tvekan kan göra oss lyckligare.

Skuld och skam

Men förutom att det här förenklade, svartvita synsättet kan vara direkt felaktigt finns det en betydligt värre effekt: skuld och skam kommer vara en oundviklig effekt. För du kommer sannolikt inte – och bör inte – lyckas hålla dig till maträtter och aktiviteter från den bra kategorin resten av ditt liv. 

När du äter, dricker eller gör något du har kategoriserat som “dåligt”, oavsett om det var spontant eller planerat, finns det en stor risk att du drabbas av ångest och självhat. Därifrån är steget, enligt min erfarenhet, inte långt till störda och destruktiva ätbeteenden.

Separera

Rent psykiskt menar jag alltså att det sällan är positivt att se på olika aktiviteter och rätter som enbart bra eller dåliga. Även fysiskt kan det innebära problem, inte minst för att många kommer känna ett behov av att separera det dåliga från det bra. Att folk reagerar på att jag dricker alkohol på en träningsresa är ju ett tydligt exempel på att de tror att det är två saker som inte kan samexistera.

Och det är kanske inte konstigt – det finns många märkliga myter som går ut på att träningen är bortkastad om du dricker alkohol efter, eller att det är meningslöst att träna om du samtidigt äter onyttigt ibland. Det gör att många tror att de måste välja: är de den typen av person som tränar, eller den som gillar att ta något glas då och då och käka pizza ibland?

Bekväma 

Vi människor är bekväma och jag är övertygad att många kommer välja det sistnämnda alternativet. Därför skippar de passet de hade planerat att göra på fredagen, för de kommer ändå dricka några glas efteråt. Och på lördagen är det inte heller någon idé att träna eftersom de har druckit dagen innan och kanske till och med är lite bakis. Därmed har de gått miste om många av de positiva effekterna träning kan bidra med.

Samma sak kommer med stor sannolikhet hända när de ska boka en resa. Tror de att en träningsresa måste innebära att de äter hundra procent nyttig mat och inte dricker en droppe alkohol kommer många avstå – jag hade definitivt gjort det. Istället bokar de troligtvis en resa med god mat och dryck, utan några träningsmöjligheter.

Lite av båda

Hade samma personer istället vetat att de inte behövde välja, utan kan få lite av båda, hade förmodligen många valt att åka på en resa där de har möjligheten att träna men också äta gott och dricka lite vin. För då har träning blivit något mer lättåtkomligt och mindre allvarligt, och chansen att det blir en hållbar vana ökar dramatiskt.

Det kanske inte är det som ger dig den mest optimala fysiken eller som leder till bästa möjliga träningsresultat. Men ärligt talat – de flesta av oss vill väl egentligen bara må bra, vara lyckliga och gärna bli lite starkare, snabbare och hälsosammare under tiden?

1 kommentar

  1. Kan det vara så att de som tycker att det är konstigt att kombinera inte har samma syn på att dricka alkohol som dig? För mig funkar det exempelvis inte att kombinera träning och alkohol. Varför? Jag tycker inte om smaken av alkohol. Jag tycker det är skönt att bli småfull däremot, men det går inte så bra ihop med att träna mycket då jag lätt blir bakfull. Så för mig funkar det inte att kombinera. Jag kan inte njuta av ett glas vin, eftersom jag inte tycker det är gott och därför skulle jag aldrig dricka på en träningsresa.

    Sen att man kan försöka se utanför sin egen sfär och inte döma direkt är ju en annan sak….

Lämna en kommentar

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

Annons
Annons