Fitnessfeministen
Hälsa & Fitness
Annons
Annons
Träning

5 roliga och effektiva kettlebellövningar du förmodligen inte har testat

Fem övningar du sällan ser på gymmet eller sociala medier, men som kan göra träningen riktigt kul och effektiv.

När det kommer till kettlebellträning behöver du egentligen inte kunna mer än sving, frivändning och ryck, som jag har gått igenom här. Med dessa övningar kommer du på ett riktigt effektivt sätt få bra träning för hela kroppen och flåset.

Det betyder dock inte att du behöver hålla dig till de övningarna. Själv älskar jag att testa nya övningar eftersom det gör att träningen blir roligare och mer varierad. Om du känner likadant och skulle vilja testa några nya kettlebellövningar har du hamnat rätt.

Här kommer jag visa fem övningar som du sällan ser på varken gymmen eller på sociala medier, men som kan ge dig massvis av fördelar. Läs gärna det här och det här blogginlägget innan så du har koll på grunderna, då kommer de här varianterna vara betydligt enklare att lära sig.

1. Ryck till knäböj

En mer avancerad variant av kettlebellryck. Precis som i den vanliga varianten får du effektiv träning för hela kroppen, samtidigt som du övar upp rörligheten.

  • Placera en kettlebell på golvet framför dig. Ta tag i den med ena handen.
    Fäll fram i höfterna och dra bak kettlebellen mellan låren.
  • Sträck explosivt ut höfterna och låren för att ge kettlebellen fart upp, se till att armbågen leder rörelsen.
  • Sätt dig direkt ner i en djup knäböj och ta emot kettlebellen med armen rakt över huvudet.
  • Räta på benen och svinga bak kettlebellen mellan låren igen för att repetera.
2. Frivändning till knäböj från död start

Till skillnad från när du gör vanliga frivändningar börjar du här med kettlebellen stilla på golvet. Det kräver att du skapar ännu mer kraft på kort tid och ger därmed extra mycket utmaning.

  • Placera kettlebellen under dig och ta tag i den med ena handen. Böj lite på knäna och fäll fram i höfterna.
  • Sträck explosivt ut hela kroppen och lyft kettlebellen från golvet.
  • Sätt dig snabbt i en knäböj samtidigt som du böjer armen och skjuter fram armbågen. Nu ska kettlebellen vila mot vecket mellan under- och överarmen.
  • Sträck på benen och sätt ner kettlebellen igen.
3. Sving med vändning

Den här varianten kräver en del koordination, men när du väl behärskar den kan du använda den för att träna stora delar av kroppen på ett kul sätt. Det är dessutom ett smidigt sätt att få upp kettlebellen till brösthöjd när du till exempel ska göra knäböj.

  • Placera kettlebellen på golvet några decimeter framför dig. Fäll fram i höfterna och böj lite på knäna för att ta tag i den med båda händerna.
  • Dra den bak mellan låren samtidigt som du fäller fram ytterligare i höfterna.
  • Sträck explosivt ut höfterna och låren och svinga kettlebellen fram och upp.
  • När den passerar maghöjd släpper du taget om kettlebellen.
  • Fånga den med kulan vänd uppåt samtidigt som du går ner i en djup knäböj.
  • Räta på benen.
4. Högt drag

Här får du liknande fördelar som i kettlebellsvingen, men med ännu mer träning för musklerna i ryggen och armen.

  • Börja likadant som i ryck, genom att dra bak kettlebellen mellan låren och fälla fram i höfterna.
  • Sträck explosivt ut höfterna och låren för att ge kettlebellen fart fram och upp.
  • Håll armbågen högt hela tiden och böj lite på armen – tänk att du ska sätta igång en gräsklippare.
  • När kettlebellen når huvudhöjd ungefär svingar du bak den mellan låren igen.
5. Sidogång

En riktigt enkel övning som ger kul träning för framför allt magmusklerna.

  • Håll en kettlebell på rak arm över huvudet.
  • Ta små steg åt sidan, försök hålla överkroppen så rak som möjligt.
  • Gå tillbaka åt andra sidan.

P.s! Inspirationen till många av övningarna kommer från min grymma bloggkollega Kettlebellmamman, missa inte hennes blogg för massa kul kettlebellträning.

Lämna en kommentar

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

Annons
Annons