Fitnessfeministen
Hälsa & Fitness
Annons
Annons
Träning

5 tips för att våga lyfta tungt

Är du rädd för att lyfta tungt? Här är fem tips som hjälper dig att våga.

Jag möter extremt ofta kvinnor – jo, det är i 99 procent av fallen just kvinnor – som lyfter alldeles för lätt. De har egentligen en god teknik och bra grundstyrka, men använder samma vikter år ut och år in. Anledningen? De vågar inte lyfta tungt, och i de flesta fallen beror det på att de är osäkra.

Du behöver inte alltid lyfta maxtungt, och jag förstår att alla inte strävar efter att slå personliga rekord på gymmet. Använder du alltid väldigt lätta vikter finns det dock en risk att du inte utmanar dina muskler tillräckligt mycket och att resultaten uteblir.

Men framför allt går du miste om två fantastiska fördelar med att lyfta vikter: att det är kul och har en fantastisk effekt på självförtroendet! Jodå, jag kan lova att du kommer känna dig riktigt grym när du står och håller i en vikt du aldrig trodde att du skulle kunna rubba.

Här kommer jag därför mina fem bästa tips som kan hjälpa dig att våga lassa på lite mer vikter nästa gång du är på gymmet:

1. Filma

Många är rädda för att lägga på tyngre vikter eftersom de tror att deras teknik inte är tillräckligt bra. Och det är ingen dum tanke – givetvis ska du se till att du kan genomföra övningarna på ett korrekt sätt innan du ökar vikterna. Därför är det en bra idé att filma när du tränar.

Då kommer du få en tydlig bild av hur det ser ut när du tränar, och du kan jämföra din teknik med mer erfarna lyftare. Det ger dig möjligheten att se om du behöver ändra något, och om du märker att det faktiskt ser bra ut kommer du få ett bättre självförtroende för att våga lägga på mer vikter.

2. Höj gradvis

När det kommer till tunga vikter bör du aldrig lassa på massa vikter direkt. Vid varje pass är det viktigt att du gradvis höjer vikterna så att du är förberedd för belastningen, både fysiskt och psykiskt. Men om du vill börja lyfta tungt för första gången och känner dig obekväm kan du också stegvis öka vikterna under en längre period.

Du kan till exempel se till att du varje vecka lyfter lite tyngre i förhållande till ditt max. Då kommer du bli starkare och bygga upp en bra grund, samtidigt som det inte kommer kännas som en chock när du når upp till de riktigt tunga vikterna eftersom du är väl förberedd.

3. Ta hjälp

Nej, du behöver faktiskt inte ta hjälp av en dyr PT för att börja lyfta tungt. Att ha med sig något sällskap kan dock vara smart när du ska börja träna med tyngre vikter. Det kommer kännas tryggare om någon som har mer träningserfarenhet än dig är med i början, samtidigt som du kan få hjälp att se till att din teknik är korrekt.

Om du inte har råd att anställa en personlig tränare och inte har någon vän som lyfter vikter rekommenderar jag att du letar upp en atletklubb eller styrkelyftsklubb. Alla som tränar där är inriktade på att lyfta just tungt, och enligt min erfarenhet hjälper alla där gladeligen till att peppa och passa under träningen.

4. Lyssna på kroppen

Kroppen är smartare än de flesta tror, och om du bara ser till att försöka lyssna på vad den säger kommer du få riktigt goda förutsättningar för att lyfta tunga vikter. För det är faktiskt inte så krångligt: om en övning ser bra ut när du filmer och det känns bra i kroppen så är det sannolikt inte fel.

Om det däremot känns obekvämt eller gör ont bör du istället plocka bort vikter eller kanske byta övning helt. Genom att försöka bli mer lyhörd till hur det känns i kroppen får du alltså ett fantastiskt varningssystem, som kan hjälpa dig att känna dig mer trygg när du lyfter.

5. Sluta övertänka

Okej, det här kanske låter motsägelsefullt eftersom jag precis har skrivit en hel del tips som kräver mycket tankeverksamhet. Men många gör misstaget att analysera alldeles för mycket inför tunga lyft. De ältar alla eventuella risker om och om igen, funderar för länge på om de kommer klara lyftet och bygger på så sätt upp en rädsla för alla vikter som inte känns fjäderlätta.

Missförstå mig inte, självklart ska du ha respekt för tunga vikter. Men tänk också på att våra kroppar är gjorda för att röra på sig, och det innefattar till exempel att lyfta barn (som har blivit lite för stora) från golvet och bära med oss tunga saker.

Så även om det rent teoretiskt kan finnas risker med tung styrketräning så är de sällan i närheten av lika stora som att låta bli att göra det helt och hållet. Så, självklart ska du vara försiktig – men låt det inte gå till överdrift. Ibland är det en bra idé att bara köra på och försöka sluta tänka så mycket.

Lämna en kommentar

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

Annons
Annons