Fitnessfeministen
Hälsa & Fitness
Annons
Annons
Träning

Har du drabbats av prehab-hetsen?

Tillbringar du en halv evighet på en foam roller innan du börjar lyfta vikter? Eller gör du minst lika många övningar med en träpinne som du gör med en skivstång? Då kanske du också har drabbats av prehab-hetsen.

Så, för att alla ska hänga med: vad är egentligen “prehab”? Ja, det är egentligen bara ett lite coolare ord för “skadeförebyggande träning”, som vanligtvis genomförs utan vikter eller med väldigt lätt belastning. Syftet är alltså att det ska hjälpa dig att undvika skador i framtiden, i många fall sådana som riskerar att uppkomma i samband med träningen.

Jag inser givetvis att det finns stora fördelar med att se på träningen ur ett mer långsiktigt perspektiv, och jag är övertygad om att en viss mängd prehab-träning kan hjälpa dig att hålla en del skador borta. Jag upplever dock att många tar prehab-träningen för långt, och menar att det kan leda till en hel del risker.

Tråkigt

Den absolut främsta risken är att det riskerar att göra träningen jäkligt tråkig. Jo, jag vet att vi alla har olika preferenser men jag vågar nog ändå påstå att det är få som tycker att de där tusentals övningarna med träpinnen är passets höjdpunkt. Och att göra träningen tråkigare är förmodligen det sista vi behöver ur folkhälsoperspektiv.

För ärligt talat, vi människor är jäkligt bekväma. Att lämna soffan för att ge sig ut på löparbanan känns inte alltid helt kul, och för de flesta tar det åtminstone emot lite att bege sig till gymmet efter jobbet istället för att åka raka vägen hem. Om du vet att du har en halvtimmes tråkig prehab-träning framför dig ökar inte direkt chansen för att den faktiskt blir av.

Mindre effektivt

Men okej, du är den där typen av disciplinerade människan som faktiskt tar dig till gymmet regelbundet även om du vet att du har ett mindre kul pass framför dig. Grattis. Men även för dig finns det ett problem med att lägga en överdriven stor vikt vid prehab-träningen: det tar tid från träningen du förmodligen behöver allra mest.

Lever du ett relativt stillasittande liv kommer det inte vara 20 set axelrörlighet du har störst nytta av. För att du ska hålla dig frisk och må bra på lång sikt behöver du istället använda kroppen, få upp flåset och belasta musklerna. Eftersom du troligtvis inte har kan hänga på gymmet hela dagarna finns det en risk att den där prehab-träningen tar värdefull tid från träningen som verkligen spelar roll för hälsan.

Skrämmer upp

Slutligen finns det ett stort problem med själva grundtanken bakom alla dessa prehab-övningar: den förutsätter att vi alla kommer bli skadade om vi tränar. Det bidrar till att förstärka den totalt felaktiga bilden av att fysisk aktivitet är något farligt, läskigt och krångligt. Nej, jag kan inte lova att du inte kommer skada dig när du tränar men jag kan garantera att det finns något som är betydligt farligare: att inte göra det.

För våra kroppar är faktiskt gjorda för att röra på sig. Det absolut sämsta vi kan kan göra är att låta dem bli stillasittande. Att skrämma upp oss från att träna och påstå att vi behöver göra en miljard övningar med en lätt träpinne för att inte skada oss när vi lyfter vikter är därför är en riktigt dålig idé, som riskerar att leda till att många undviker träning helt och hållet.

Slutsats

Jag påstår alltså inte att prehab-träning inte fyller någon funktion, och att det inte har en plats i ett bra träningsprogram. Tvärtom kan förmodligen många gynnas av att göra en viss mängd prehab-träning, men kom ihåg: det viktigaste är att du faktiskt rör på dig över huvud taget. Och har du inga skador idag finns det ingen anledning att träna som om du höll på att komma tillbaka från en allvarlig operation.

Lämna en kommentar

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

Annons
Annons